niedziela, 15 października 2017

(Nie)Tylko dla singielek - Stan "JA"

Witajcie Księżniczki,

cykl (Nie)Tylko dla singielek rozpoczęłyśmy od określenia swojego języka miłości. Dzisiaj natomiast proponuję Wam odkrycie swojego STANU "JA".

Na początek proponuję Wam wykonanie poniższego ćwiczenia:
Odpowiedz na pytania wpisując z boku: 0 = nigdy, 1 = czasami, 2 = często, 3 = zawsze.

  1. Moje opinie i sądy wydają mi się bardziej prawdziwe (uzasadnione) niż sądy innych.
  2. Przed podjęciem decyzji długo zbieram informacje.
  3. Lubię być potrzebny innym.
  4. W dyskusji narzucam innym swoje zdanie.
  5. Wcześniej przewiduję wynik swoich działań.
  6. Działam zgodnie ze swoimi impulsami.
  7. Uważam, że dawniej wszystko szło lepiej.
  8. Znajduję w snach odpowiedzi na pytania, które sobie stawiam.
  9. Czuję się niezręcznie.
  10. Odpowiada mi moja odzież.
  11. Pociąga mnie nieznane.
  12. Przed podjęciem jakiegoś działania oczekuję zdania innych na ten temat.
  13. Jestem ochraniający wobec innych.
  14. Czuję się zagubiony.
  15. Sądzę, że jeżeli czegoś pragnę mogę sprawić, aby to nastąpiło.
  16. Wyrażam swoją złość.
  17. Mam zmysł organizacyjny.
  18. Udzielam pomocy innym, nawet gdy mnie o to nie proszą.
  19. Jestem krytyczny wobec innych.
  20. Nowe sytuacje porywają mnie (wciągają).
  21. Akceptuję opinie innych.
  22. Mam poczucie, że poświęcam się dla rodziny.
  23. Nie wyrażam swojego zdania tak długo, dopóki ktoś mnie nie zapyta o nie.
  24. Płatam ludziom figle.
  25. Uważam, że aby odnieść sukces trzeba się wcześniej natrudzić.
  26. Odczuwam przyjemność bawiąc się z dziećmi.
  27. Pomagam nieznajomym w trudnościach.
  28. W sytuacjach ryzykownych zachowuję środki ostrożności.
  29. Czuję się źle we własnej skórze.
  30. Jestem twórczy.
  31. Interesuje mnie rozwiązanie problemów.
  32. Odkładam na jutro to, co mogę zrobić dzisiaj.
  33. Lubię uszczęśliwiać innych nawet wbrew im samym.
  34. Uważam, że mam trafny osąd odnośnie innych.
  35. Umiem i przystosowuję się dobrze do sytuacji nowych i nieznanych.
  36. Mam intuicję.
  37. Ciąży mi to, że inni są w stosunku do mnie obojętni.
  38. Poddaję w wątpliwość przyjęte i uznawane poglądy.
  39. Dzieci przeszkadzają mi.
  40. Biorę pod uwagę problemy innych nawet wtedy, gdy nie dotyczą mnie bezpośrednio.
  41. Lubię wykonywać różne prace ręczne.
  42. Poszukuję przyjemności.
  43. Kontynuuję dyskusję nawet wtedy, gdy się zgadzam.
  44. Łatwo jest mi się zwracać do innych po imieniu.
  45. Usiłuję pocieszać innych.
  46. Uważam zachowania innych za śmieszne.
  47. Wiem, czego naprawdę pragnę.
  48. Jakaś część mnie wierzy w nadprzyrodzoność.
  49. Lubię zajmować się dziećmi.
  50. Dostosowuję cele do moich możliwości.
  51. Mam trwałe i mocne zasady moralne.
  52. Miewam tremę.
  53. Wyobrażam sobie miejsca, w których będę i sytuacje, które mają nastąpić.
  54. Domyślam się, co myślą inni.
  55. Długo waham się przed podjęciem decyzji.
  56. Jestem zmysłowy.
  57. Układam przedmioty, które inni zostawili nie w swoim miejscu.
  58. Przy rozwiązywaniu problemów zakładam zwykle kilka możliwości rozwiązań.
  59. Czuję się dobrze w swoim ciele (lubię je).
  60. Szybko wydaję sądy na temat innych.



Jeśli już odpowiedziałaś na wszystkie pytania to zsumuj swoje punkty w każdej kategorii (na przykład jeśli na pytanie nr 1 odpowiedziałaś: czasami to przyznaj sobie jeden punkt, jeśli często to dwa itd.).

Rodzic Normatywny: 1, 4, 7, 19, 25, 34, 39, 46, 51, 60.
Rodzic Opiekuńczy: 3, 13, 18, 22, 27, 33, 40, 45, 49, 57.
Dorosły: 2, 5, 17, 21, 28, 31, 38, 47, 50, 58.
Dziecko Przystosowane: 9, 12, 14, 23, 29, 32, 37, 43, 52, 55.
Dziecko Spontaniczne: 6, 10, 16, 20, 26, 41, 42, 44, 56, 59.
Mały Profesor: 8, 11, 15, 24, 30, 35, 36, 48, 53, 54.

Po zsumowaniu punktów w każdej kategorii zobacz, jakie JA jest Twoim dominującym. Poniżej możesz sprawdzić jakie cechy i zachowania wiążą się z danym stanem.

Rodzic Normatywny: krytyczny, pouczający, dominujący, autorytarny, moralizujący, zakazujący i nakazujący, pozwala, sądzi, wyznacza granice bezpieczeństwa, może być nadto represyjny.
Rodzic Opiekuńczy: uważny, odpowiedzialny, troszczy się, pociesza, dodaje otuchy, zachęca, przyzwala na różne zachowania, może być nadmiernie ochraniający.
Dorosły: racjonalny, neutralny, logiczny, poszukuje informacji, podkreśla fakty.
Dziecko Przystosowane: podporządkowane wymaganiom i oczekiwaniom innych, nieśmiały, boi się konfliktów, dostosowuje się do osób i zdarzeń, bezpieczeństwo przede wszystkim, użyteczne w życiu społecznym, niezdecydowane.
Dziecko Spontaniczne: naturalny, wolny od ograniczeń, emocjonalny, wrażliwy, zainteresowany lub znudzony, energiczne myślenie, marzyciel, dąży do przyjemności.
Mały Profesor: naturalny, ciekawy, intuicyjny, źródło kreatywności i intuicji.

Następnym razem napiszę napiszę jak wydobyć pozytywne cechy ze swojego "ja" oraz jak pracować nad zwalczaniem wad związanych z danym stanem.

Jeśli interesuje Was dany temat poszukajcie informacji na temat analizy transakcyjnej Erica Berne'a.

Z pamięcią w modlitwie
Księżniczka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz